Na maanden weer eens 10 km wandelen 03-09-2016


Vandaag heb ik met Marina afgesproken om een wandeling van 10 km te gaan doen. We hebben ons immers opgegeven voor de Runwandeltocht voor volgende week zaterdag. Marina komt naar mijn huis en we zullen van hieruit een tochtje gaan doen.
Ik heb gekozen om in het Borgerswold te gaan wandelen. Het Borgerswold, wat woud van de burgers betekent, is een recreatiegebied van 450 hectare, waarvan ruim 100 hectare water, met in totaal 25 kilometer aan fiets- en wandelpaden. 
In 1971 werd het startsein gegeven voor het realiseren van het recreatiegebied Borgerswold wat dus nu uitgegroeid is tot zo'n mooi recreatie gebied. In het park kan men ongeremd genieten van de natuur: wandelend, joggend, op de fiets of per paard. De meest schitterende routes zijn uitgestippeld.
Ook op het water zijn er allerlei activiteiten te doen.

Ik neem mijn GPS mee zodat we precies weten hoeveel kilometer we na afloop gewandeld zullen hebben.
Al snel komen we over het golfterrein wat niet ver van mijn huis ligt. De baan van De Golfclub "De Compagnie" ligt in een meer dan 90 hectare groot natuurgebied. Er mag vrij gewandeld worden op de paden die er doorheen lopen.  


Pad over het golfterrein

We komen nog niet veel andere mensen tegen. Wel sporters die naar de sportvelden die aan het golfterrein grenzen gaan: zoals voetballertjes en honkbalspelers.



Marina en ik genieten van de natuur en het verwonder me altijd dat er zo dicht bij het centrum van steden en dorpen vaak zulke mooie parken en parkjes zijn.



Veendam is een gemeente met veel openbaar groen. In de volksmond wordt Veendam daarom ook wel Parkstad van het Noorden genoemd. Veendam biedt de gemakken van een stad en de rust en ruimte van een dorp.


Wanneer we bovenstaande wegwijzer zien lijkt het ons een prima idee om deze route te gaan doen. Op mijn GPS zie ik dat we al 4,5 gewandeld hebben dus dan is deze 5 km wel mooi om erbij te doen.


Maar al snel zijn we het spoor al bijster en we vragen ons af of het geen mountainbike-route is. Mountainbikers komen we genoeg tegen en als je deze als tegenligger op zulke smalle paadjes hebt is dit toch geen pretje.



We wandelen zo maar wat rond in het mooie park en wanneer ik op mijn GPS zie dat we er al ruim 8 km hebben opzitten besluiten we om weer richting mijn huis te gaan.


We passeren en buurthuis waar op een speeltoestel deze krokodil is uitgesneden. Bij dit buurthuis is ook een rommelmarkt en Marina en ik verwonderen ons erover wat er aangeboden worden. Er liggen spullen te koop die zij en ik al lang weggegooid zouden hebben, vooral kleding en keukengerei. 

Het laatste pad wat langs het Golfterrein naar mijn huis gaat lijkt deze keer eindeloos lang en met hangen en wurgen kom ik thuis.
Marina loopt het laatste stuk nog steeds als een jonge hinde. thuis zie ik op mijn GPS dat we ruim 11 km hebben gewandeld. De Runwandeltocht zal ik volgende week waarschijnlijk wel kunnen uitlopen maar ik ben bang dat het niet gemakkelijk zal gaan.
Gek dat ik voorheen vrij gemakkelijk 25 km kon wandelen en nu is 10 km al een hele opgave. 
Het was prima weer op te wandelen, misschien al wel weer een beetje te warm voor mij en ook nu viel me weer op dat je niet ver van huis hoeft te gaan voor een mooie omgeving.


8 opmerkingen:

  1. Proficiat, Noortje, je deed het toch ! Goed getraind en frisser lukt het je weer !
    Mooie groene buurt.
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo wandelend in de omgeving van mijn huis valt het me wel op dat mijn woonplaats met recht als bijnaam de naam "Parkstad" heeft.

      Verwijderen
  2. Ach ja.. je moet er toch weer eventjes in komen natuurlijk.. maar het gaat je vast wel lukken volgende week hoor. Gezellig samen wandelen in een groepje gaat het ook altijd wat beter.
    't Is echt wel heel mooi groen daar.. maar mountainbikepaden heb ik ook wel een beetje een hekel aan.. ik hoor die fietsen nooit aankomen met mijn dove oortje en ze rijden vaak als gekken.. heel gevaarlijk!
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het park kan je van alles tegenkomen zoals ruiters te paard, joggers, honden met hun baasjes en heel veel mountainbikers. Op die smalle paadjes vind ik dat echt niks. Ook zo'n ruiter op een groot paard vind ik dan best wat eng. Er zijn wel ruiterpaden maar als je niet goed oplet loop je daar ook zomaar op.

      Maar hoe dan ook het is een prachtig park om te wandelen.

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat je weer wat kunt wandelen
    Dat zal wel voldoening geven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk niet het belangrijkste in het leven maar ik ben er wel blij om.

      Verwijderen
  4. Blij dat je al weer 10 km kunt wandelen. Ja de omgeving vanaf jullie huis is prachtig om te wandelen.
    Op naar de volgende km.

    Liefs Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het moet toch makkelijker worden want we hebben immers de Fjoertoertocht voor november op ons programma staan.

      Verwijderen