Vrijbuiter Wandeltocht 18-01-2014 Roden


Vandaag ga ik naar Roden waar wsv Flal een tocht georganiseerd heeft. Het is de eerste tocht van hun winterserie die ik loop. Een tocht van de Flal staat altijd voor een goed georganiseerde tocht die altijd de moeite waard is, dus ik verheug me erop.
Het startbureau is in kampeerhal de Vrijbuiter waar deze tocht zijn naam ook aan dankt. Omdat ik nog genoeg tijd over heb voordat ik mag starten ga ik naar het restaurant boven voor een kop koffie. Wanneer ik dit wil betalen wordt mij gezegd dat dit niet hoeft en dat ik ook een gevulde koek mag nemen (wordt ons aangeboden door De Vrijbuiter, wat een service van de zaak!)
Ik besluit om in het restaurant te blijven tot de 35 km gestart is en ook de grootste meute van de 25 km weg is (dat gedrang en spastisch gedoe bij de start bij een Flal wandeling vind ik altijd het enigste min puntje bij hun tochten)
Tegen half tien begin ik aan mijn wandeling die richting Peize gaat. Het is somber weer en even ben ik bang dat het zal gaan regen maar gelukkig is dit niet het geval. In Peize heb ik er ongeveer 7 km opzitten en hier is
de eerste rust en controle in café-slijterij Ensing. Nu dit is zeker niet berekend op de vele wandelaars want het is gewoon filevorming voor de deur. Ik stempel hier alleen maar af want ik vind een rust na 7 km nog wat vroeg. Even verder op is de spitsing met de 35 km afstand. deze keer loop ik gelukkig wel goed. Via Peizerwolde en de Peizer- en Eeldermaden ga ik op weg naar Roderwolde waar de tweede rust en controle is. Onderweg kom ik een vroeger tolhuis tegen wat vandaag door menig wandelaar op de foto wordt gezet. De bewoonster die in de tuin bezig is zegt tegen me dat ze vandaag eigenlijk maar tol zou hebben
moeten heffen dan had ze aardig wat inkomsten gehad met al die wandelaars vandaag. Bij deze rust in het café Het Rode Hert is het ook erg druk en ik besluit ook hier niet binnen te blijven voor een kop koffie. Gelukkig staat er net iemand op van het bankje dat bij de deur buiten staat en hierop neem ik plaats om wat te eten en te drinken. Intussen heb ik er 13 km opzitten en ben dus op de helft. door een mooi natuurgebied gaat de route naar Leek waar ik door het park Nienoord kom. Dacht ik eerst dat ik tijdens deze tocht geen modderige schoenen zou krijgen dan
kom ik toch bedrogen uit. Kan natuurlijk ook niet anders want bij de tochten van de Flal horen nu eenmaal modder etc., anders is het geen Flal tocht. Ik kom door het centrum van Leek en Nietap waar de derde en laatste controle en rust is in café De Waag. Nog ongeveer 6 km te gaan. Via het Nietapperbos gaat de route terug naar Roden en voordat ik het in de gaten heb sta ik voor de kampeerhal de Vrijbuiter en meld ik mij af. Bij het afmelden krijg ik ook nog een bon voor een gratis kop thee of koffie.

Het was fijn om weer eens een tocht van de Flal te wandelen. Na afloop hoorde ik dat er 800 wandelaars hebben meegedaan. De route ging door mooie natuurgebieden. Het was prima wandelweer hoewel een zonnetje het nog mooier gemaakt zou hebben. Toch mag ik niet klagen want er had wel sneeuw kunnen liggen in deze tijd van het jaar en dan zou het wandelen niet zo makkelijk geweest zijn. Mijn GPS gaf aan dat ik 26,5 km gewandeld heb.
Een paardje op de toren
Op de achtergrond de skyline van Groningen 

Landgoed Nienoord
Een wel heel aparte bank

Gedicht in het Gronings.
Het gedicht slaat op de omgeving,
de Onlanden. Nog aangeduid met
de oude naam Peizermade, in streektaal:
Paizermoa.

6 opmerkingen:

  1. Stappen, koffie en hele mooie stukjes natuur... Je dag kan niet meer stuk, Noortje !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een prachtig verhaal Noortje! Als je de link stuurt na een tocht plaatsen we hem (Link) op de pagina externe verhalen. Ben nu zo vrij geweest jou als voorbeeld te nemen, pagina net aangemaakt. Maar ik wacht wel op de link van iedereen ansers moet ik elke week een heleboel sites nasneupen of er een nieuw verhaal bij staat. Doe je ook mee? (Ik kopieer hem niet, alleen verwijzing naar je verhaal. Groetjes en Oant sjen!! Albert/Meintsje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ken je website al langer; je hebt altijd mooie verhalen.
    ik geniet ervan.
    groet, Frouk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige en afwisselende tocht.. maar toen ik Flal las wist ik het al.. want daar ben je altijd lovend over! :-) Mooie foto's ook, leuk om zo met jou mee te hebben kunnen 'wandelen'! :-D
    En het gedicht in dat mooie dialect is een kersje op de taart!
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Binnenkort maar weer even samen wandelen, liefs Janny

    BeantwoordenVerwijderen