Klooster Wandeltocht Ter Apel 02-02-2013


Vandaag ga ik met mijn wandelmaatje Heleen naar Ter Apel om daar de Klooster Wandeltocht van de FLAL te gaan wandelen.
De tocht dankt natuurlijk zijn naam aan het voormalige Klooster wat zich hier al sinds 1561 bevindt. Heleen en ik schrijven ons in voor de 25 km en we hebben nog even de tijd voordat we mogen vertrekken. Tegen
Een lange sliert wandelaars
onze gewoonte in vertrekken we gelijk met de meute en daarom lopen we de eerste kilometers in een lange sliert van wandelaars.Ook deze keer is het weer een echte "FLAL" tocht want ook nu voert de hele tocht ons bijna geheel over onverharde paden.We komen zelfs over een asperge-veld. De wagenrust bevindt zich in het Duitse Hahnetange bij een boerderij. Leuk om hier de jonge kalfjes te zien en ook de bouillon die we hier nemen doet ons goed.
Verder voert onze tocht weer en we passeren de enige grot van Westerwolde met "Moeder Maria en de Heilige Bernadette". Ook nu is het weer een mooie tocht en natuurlijk kan het niet missen en moeten we weer over een stuk wat erg modderig en vol met plassen water staat. En wat ik er deze keer minder leuk aan vind is dat  we dit stuk ook weer terug  moeten want we komen wandelaars in tegenovergestelde richting tegen. Ze zeggen ons dat we zo bij de rust zijn en dat klopt ook want het duurt niet lang of we zijn bij de restaurant van de forellenvisvijver "De Slegge" in Ter Apelkanaal. Nadat we hier een heerlijk broodje kroket hebben genuttigd gaan we weer terug over het glibberige en modderige pad.
Het lukt me gelukkig om op de been te blijven. Al zwervend door de bossen lijkt het opeens alsof er een tak van een boom afbreekt (zo klinkt het) maar wanneer we kijken stuift er een hert voorbij. Het dier is waarschijnlijk geschrokken van de vele wandelaars. Ik heb net tegen Heleen gezegd dat we het treffen met het weer en niet veel later zien we een dreigende lucht en even later begint het ook te hagelen maar gelukkig is dit maar van korte duur. Al genietend van de mooie route gaan we weer richting Ter Apel om tenslotte via het klooster wandelbos weer bij de startlocatie "het Boschhuis" terug te komen. Wanneer we goed en wel binnen zijn begint het flink te hagelen, dus we hebben geluk dat we al binnen zijn.
We nemen nog een kom soep en daarna is het tijd om weer huiswaarts te keren.

Het was een mooie tocht en het weer viel gelukkig mee. Wij hebben slechts heel even een hagelbuitje gehad. De route ging hoofdzakelijk over onverharde paden. Het was weer echt een FLAL tocht.
Mijn GPS gaf aan dat we 25,7 km gewandeld hebben.




De grot
Het broodje kroket smaakt heerlijk

2 opmerkingen:

  1. Sjocht der wer kreas ût famke! Groetnis Albert en Meintsje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie afwisselende tocht lijkt me! Maar dat is inderdaad niet echt een fijn pad nee..en dan nog twee keer! M'n oudste zus brak op zo'n pad ooit eens haar pols toen ze uitgleed in de modder, dus niet zo gek dat je die paden niet zo ziet zitten hoor!
    Ik neem altijd vrij veel foto's ja..ik vertel m'n verhaal zowel in woord als in beeld hè..juist ópdat het dan net is of m'n lezers meewandelen. Geeft een extra dimensie aan m'n tochten vind ik. :-)
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen