Wandel Marathon Egmond 26 en 27 januari 2013

Uit het Noordhollands dagblad:
Het Rode Kruis heeft het druk gehad tijdens de Wandel Marathon van Egmond. Het weer maakte de tocht zwaar.
Er  waren vrij veel onderkoelde mensen. Onderkoelingsverschijnselen waren niet dusdanig dat er mensen naar het ziekenhuis moesten. Zondag werden twintig onderkoelde mensen van de route gepikt, zaterdag zes. En problemen met enkels, waaronder twee enkelbreuken.

Zondagmorgen kregen de wandelaars te maken met regen en stevige wind. Dat maakte het parcours koud op het strand en in de duinen zwaar. Zaterdag liepen 8500 mensen mee. Zondagmorgen startten er, vanwege het weer, aanmerkelijk minder lopers dan de 7000 die zich hadden opgegeven. Voor een deel hadden die zaterdag al gelopen.

Ook organisator Le Champion noemt het parcours in de omstandigheden van zondagmorgen zwaar en de situatie op het parcours veranderde met het uur maar toch was doorgaan verantwoord.  Op enkele punten was de route omgelegd. Velen wandelaars vonden het goed gaan, als je maar oplette. Anderen vonden het minder. De organisatie had de wandelaars van tevoren al goed geïnformeerd middels een nieuwsbrief over het belang van goed schoeisel en kleding.
Ook was er de afgelopen dagen al veel gedaan om sneeuw te ruimen en om zout of zand (in natuurgebieden) te strooien om gladheid te voorkomen.

Vrijdag 25 januari:
Mijn wandelmaatje Janny en ik vertrekken vandaag alvast naar Egmond voor de Wandel Marathon. We zijjn blij dat we enkele maanden terug het besluit al genomen hebben om een kamer in het Stayok te boeken zeker gezien het feit dat de weersomstandigheden niet veel goeds beloven.

Zaterdag 26 januari: 
Zaterdag nog sneeuw op het strand
We lopen vandaag de Noordroute en hebben gelukkig de wind in onze rug op het strand. Wanneer we ongeveer 8 km op het strand gelopen hebben gaan we de duinen in. Het is een andere duinovergang dan anders en dat heeft te maken dat ze ons i.v.m. de gladheid niet over een trap willen laten gaan. Het is nu wel uitkijken want soms is het behoorlijk glad. Wanneer we Bergen aan Zee gepasseerd zijn en we een onverhard pad op moeten zit ik voordat ik het weet op mijn gat en voordat ik het weet sta ik ook alweer op mijn voeten want twee wandelaars achter me pakken me onder mijn oksels en hijsen me in no-time omhoog. Gelukkig ben ik goed terecht gekomen en heb ik nergens last van.

Ik was blij dat ik de spikes had
Toch vind ik het steeds enger worden om te lopen en ik besluit toch maar om de spikes onder mijn schoenen te doen. Het had misschien beter geweest wanneer ik dit eerder had gedaan want ik voel direct dat ik meer grip heb en ik loop ook wat meer ontspannen. Zoals ieder jaar weet ik dat het venijn in de staart zit van de Noordroute want wanneer je er bijna bent moet je nog een flink duin op. Maar dan komen we toch weer bij de Sporthal aan. Bijna de hele tijd heeft het licht gesneeuwd. Mijn GPS geeft aan dat we vandaag 22,4 km gewandeld hebben.

Zondag 27 januari:
Zondag geen sneeuw meer op het
strand te zien
Gelukkig geen ijzel vandaag maar wel regen. Vandaag doen wij de Zuidroute en we hebben de wind en regen pal in ons gezicht. We hadden al tegen elkaar gezegd dat we wanneer het weer erg slecht zou zijn we de 10 km zouden doen i.p.v. de 21,1. Nu op het strand kost het mij erg veel moeite om te lopen en ik ben dan ook blij dat ik de stempelpost zie waar we voor de 10 km de duinen in mogen. Wanneer we in het duin gebied lopen komt er iemand van de organisatie die zegt dat we in het gras moeten lopen als we het bosgebied uit zijn omdat de weg een ijsbaan is. Ik besluit om direct mijn spikes onder mijn schoenen te doen
Het was hier wel heel erg glad
en ook Janny besluit om ze vandaag te gebruiken. We zitten tenslotte niet op een gebroken pols of enkel te wachten. Nu er is niets te veel gezegd, sommige stukken zijn heel erg glad omdat er stukken ijs liggen.
De hele tijd blijft het regenen en we zeggen tegen elkaar dat wanneer iemand zou zeggen dat we onder deze omstandigheden zouden moeten gaan wandelen we het zeker niet zouden doen. Wanneer we Egmond binnen komen en bij de laatste stempelpost onze kaart afstempelen wijzen ze ons ook nog een verkorte route aan naar de Sporthal. Hier maken we geen gebruik van we hebben onze afstand al aangepast en dat is iets wat we normaliter nooit zouden doen.
Als verzopen katten komen we weer in de Sporthal aan. Mijn GPS geeft aan dat we in twee dagen 33,7 km hebben gelopen. We troosten ons maar met de gedachten dat we toch de afstand van een marathon hebben gelopen in twee dagen omdat we ieder dag van het Stayok hotel heen en weer naar de startlocatie liepen en dat was ook wel 5 km per dag.

Ondanks de barre omstandigheden heb ik toch wel van deze wandel marathon genoten. Ook het verblijf in het Stayok was een goed idee. Ik was blij dat mijn wandelmaatje Janny er bij was want zij zorgde weer prima voor me. Jammer dat ons wandelmaatje Heleen verstek moest laten gaan door andere verplichtingen. 
Ook hulde aan de organisatie. De organisatie is altijd goed maar zeker nu onder deze omstandigheden.
Mijn wandelmaatje en ik
Janny laat de kaarten afstempelen
                                                                                                                             
Ik blijf lachen
Ja het is winter

Heerlijk om na afloop in het Stayok droge
kleding aan te trekken

3 opmerkingen:

  1. Knap hoor, onder deze omstandigheden.
    Ik had er geen zin in dit weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bravo zeg!! niét gemakkelijk..nooit niet, maar onder deze omstandigheden al helemáál niet! Ben blij dat de valpartij zonder kwalijke gevolgen was. En wat handig..die spikes! Die zal ik me ook nog eens aan moeten schaffen denk ik..ik gebruik meestal een wandelstokje als ik wat instabieler loop door gladheid of zo, maar die spikes lijken me handiger!
    En ja..zo je afvragen wat je in hemelsnaam daar aan het doen bent zoals jullie deden komt me héél bekend voor hahahahaa!
    Proficiat met deze prestatie!
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prestatie om onder deze weersomstandigheden toch plezier in het wandelen te houden!

    Hermus.

    BeantwoordenVerwijderen