Stadswandeling Deventer 15-01-2013

Aangezien ik een Voordeelurenabonnement van de NS heb en hier 1 dag per 2 maanden gratis mee kan reizen heb ik voor vandaag gekozen om naar Deventer te gaan. Ik kies meestal een stad waar ik niet of nog maar enkele keren geweest ben. Op internet heb ik naar een stadswandeling gezocht en deze ook gevonden. De wandeling is slechts 3 km maar volgens de beschrijving is er wel van alles te zien onderweg. Ondanks dat de NS een dag van te voren al heeft aangekondigd dat er een aangepaste dienstregeling zal zijn i.v.m de weersomstandigheden waag ik het er toch op. Hoe verder ik richting Zwolle kom hoe meer sneeuw er onderweg ligt.

Wanneer ik in Deventer ben sneeuwt het dan ook licht en is het op sommige plekken ook wel erg glad. Het mooie van een stadswandeling is dat je heel bewust alles bekijkt. Het pand van V&D bijvoorbeeld, dit is gebouwd in Jugendstil en stamt uit 1905. Omdat het zo koud is heb ik moeite om de papieren van de routebeschrijving te raadplegen en ook het maken van foto's kost moeite omdat ik snel hele koude handen krijg. ook kijken de mensen vreemd op omdat ik stil sta in de winkelstraten en naar de gevels kijk. Wanneer je naar de gevels van de winkels kijk lijkt een stad niet overal hetzelfde.

Er is bijvoorbeeld een heel mooi snijraam te zien met een davidster. Wanneer ik alleen naar de etalage zou kijken zou ik het niet gezien hebben want waar van 1952 tot 1984 in een statig herenhuis een synagoge gevestigd was is nu een winkel gevestigd.


Verder gaat mijn tocht weer en ik kom bij de Botermarkt. Deze locatie diende echter maar korte tijd als de botermark. Kort voor de Eerste Wereldoorlog vond de boterproductie steeds meer plaats in zuivelfabrieken. Het is een opvallende constructie van ijzer en hout.

Genietend van al het moois onderweg kom ik o.a. langs de Latijnse school. De voormalige Latijnse school houdt de herinnering levend aan het rijke onderwijsverleden van Deventer. Want wanneer we haviksogen hebben kunnen we op het vel papier dat de leerling (Desiderius Erasmus) ook de namen lezen van Alexander Hegius, Adriaan VI, Thomas a Kempis en Geert Groote.

Wanneer ik op de Brink kom zie ik 2 hele mooie panden.De zes schilderingen op de tegeltableaus van het eerste huis vertonen enkele Jugendstilkenmerken (zwierig en langgerekte bladeren, twijgen en druiventrossen) Op de gevel is te lezen dat het pand "Den Blauwe Stein" heet.
Het pand ernaast heeft een trapgevel met klauwstukken en medaillons op de schouders. De top wordt bekroond met een leeuwenkop.

Al glibberend en glijdend kom ik bij het Muntgebouw. Hier werd ooit gezamenlijk met de steden Zwolle en Kampen een munt geslagen. De stadspomp hier leverde volgens velen vroeger het allerlekkerste water dat in Deventer te krijgen was.

Wanneer ik het Muntcomplex uit kom zie ik direct een voormalig pakhuis wat gebouwd is in de Gelderse Overijsselse bouwstijl.

Hierna vervolg ik mijn wandeling weer maar heb nu even moeite om bij de Bergkerk het goede straatje te vinden waar ik door moet om bij de Engepoort te komen.
In de cartouche is een adelaar te zien, zoals ook in het stadswapen van Deventer. Bovenop een Keizerlijke Duitse Rijkskroon; dit betreft een afbeelding naar de enige nog bestaande Duitse keizerskroon (Keizer Rudolf II)Voor het dragen van deze kroon is toestemming van de Duitse keizer nodig. In Nederland, waaronder Deventer, dragen 10 gemeenten een keizerskroon boven haar wapenschild.

Ondanks dat het af en toe licht sneeuwde en sommige steegjes erg glad waren heb ik genoten van de wandeling. In mijn verslag heb ik maar en paar van de mooie dingen die ik onderweg zag beschreven. De stadswandeling is zeker de moeite waard om eens te wandelen. Zelf denk ik dat ik deze misschien in de zomer nog wel eens een keer zal doen als ik er eens in de buurt ben.
Wil je de wandeling ook eens gaan doen ? Op deze link kunt u hem vinden: stadswandeling Deventer

2 opmerkingen:

  1. Goed idee! :-) het lijkt me wel wat..ben gek op dit soort wandelingen ook..je ziet zo'n stad inderdaad met andere ogen als je zo'n wandeling met bezienswaardigheden volgt hè!
    Jammer genoeg hebben wij vandaag door het slechte weer geapst voor die wandeltocht in de Hoeksewaard..had 'm juist voor jou graag willen lopen..omdat je daar vandaan komt en er dus wellicht bekende plekjes van zou zien op m'n foto's. Maar het sneeuwt hier nu als gek en het is echt snijdend koud..geen weer voor een urenlange tocht op het platteland hoor! En wie weet hoe de wegen er straks bijliggen..!
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In antwoord op je vraag op mijn blog..
    is eigenlijk om het even welke stad je eerst bezoekt..Dordrecht of Rotterdam..het is niet te vergelijken. In Dordrecht is de oude binnenstad bij de havens een echte trekpleister, veel echt oude gebouwen uit de 16-/17e/18e eeuw, stadspoorten..maar wél kleinschalig..aan een dag heb je waarschijnlijk al genoeg. Rotterdam heeft niet zo héél veel ouds meer door het bombardement in de Tweede Wereldoorlog hè..maar is dan weer gekend om zijn moderne hoogbouw wat ook best de moeite van een bezoekje waard is. Er hangt hier meer een grootstedelijke sfeer..en als je echt álles wilt zien, heb je aan een weekend nog niet eens genoeg.
    Op internet vind je van beide steden ook van die stadswandelingen, wat wel heel erg handig is..dan zie je tenminste veel.

    BeantwoordenVerwijderen